تیتر سه زیرسرویس

  • ساعدی که می‌نوشت

    درباره گوهرمراد

    ساعدی که می‌نوشت

    به نوکردنِ ماه بر بام شدم با عقیق و سبزه و آینه. داسی سرد بر آسمان گذشت که پروازِ کبوتر ممنوع است. صنوبرها به نجوا چیزی گفتند و گزمگان به هیاهو شمشیر در پرندگان نهادند. ماه برنیامد.

  • ادبیات به‌مثابه امکان

    همپوشانی آرای تودوروف و بلانشو

    ادبیات به‌مثابه امکان

    بلانشو همچون تودوروف با تکیه بر فهمِ ادبیات سعی می‌کند تا نگاه خاص خود را بر این مفهوم بیابد و عینک نظریه‌ ادبی مدرن را از آنجا برای خوانش ادبیات برمی‌گزیند که این نظریه (نظریه ادبی مدرن) به خود بازمی‌گردد و درنتیجه خود سوژه خودش می‌شود.

  • میراث طسوجی در فرانسه

    از هزار و یک‌شب تا هزار و یک‌روز

    میراث طسوجی در فرانسه

    نخستین رمانی که با اقتباس از هزارویک‌شب نوشته شد، هزار و یک روز بود که پیتس دولاکروا، آن را گرد آورد. این مجموعه اثری عمیق در ادبیات فرانسه برجای گذاشت. دولاکروا تمام تجربیات خود را به کاربست تا اثری درخور ذوق فرانسویان پدید آورد.

  • کاکتوس

    داستان کوتاهی از اُو.هنری

    کاکتوس

    به خودش لرزید، چراکه خودش را در مقابل حقیقت غیرقابل‌انکاری یافت که پیش‌ازاین، هرگز با آن مواجه نشده بود. او توانست در درونی‌ترین، عمیق‌ترین و عریان‌ترین حالت، روح منجمد و خشکیده خودش را ببیند. تمام لباس‌های فاخری که تظاهر و خودخواهی او را پوشانده بودند به ژنده‌های احمقانه‌ای تبدیل شدند.

  • تکثیر ایده «روایت مقابل مرگ» در هزارویک‌شب

    در کوچه‌پس‌کوچه‌های هزار و یک‌شب

    تکثیر ایده «روایت مقابل مرگ» در هزارویک‌شب

    شهرزاد با روایت، مرگ خود را عقب می‌اندازد. «روایت» زندگی است، اگر کسی روایتش تمام شود زندگی‌اش به پایان رسیده است؛ مانند همه‌ دخترانی که پیش از شهرزاد، چون روایتی نداشته‌اند، مرده‌اند.

  • اتاق شماره ۱۹۴۱

    داستان کوتاه

    اتاق شماره ۱۹۴۱

    دوست دارم مادر به من زنگ بزند، اما در ایران که تلفن‌های عمومی زنگ نمی‌خورند. یکی از پرستارها می‌نشیند کنارم و با جملاتی امیدبخش سعی می‌کند حالم را بهتر کند، فایده‌ای ندارد. کافی است چند لحظه برود و تنها بمانم آن‌وقت است که میلیون‌ها ستاره از احساس گناه و سرافکندگی و نفرت آسمان ذهنم را می‌پوشاند...

  • روایت تودوروف

    نگاهی متفاوت به تزوتان تودوروف

    روایت تودوروف

    بر اساس نظریه‌ تودوروف می‌توان با تعمیم مفاهیم و الگوهای دستوری، به‌ویژه روی قصه‌های کهن به ساختار نهایی روایت دست‌یافت. بررسی داستان بر اساس وجوه روایتی، بخشی از نظریه‌ بسیار منسجم و نظام‌مند تودوروف در تجزیه‌وتحلیل ساختاری قصه‌های اسطوره‌ای به‌حساب می‌آید

  • قصه بگو یا بمیر

    در کوچه‌پس‌کوچه‌های هزارویک‌شب

    قصه بگو یا بمیر

    یکی از موضوعات قابل‌توجه در هزارویکشب جایگاه زنان است. زنان این اثر کهن دوشادوش مردان در جامعه حضور دارند؛ سخن می‌گویند و سعی در اثبات خود دارند؛ آنان از سلطه جامعه مردسالار می‌گریزند. توجه به مکر و تدبیر زنانه و قصه‌های مربوط به آن هم سهم قابل‌توجهی از روایات هزارویک‌شب را به خود اختصاص داده است.

  • وقتی شاد بودیم نام‌های دیگری داشتیم

    داستان کوتاه

    وقتی شاد بودیم نام‌های دیگری داشتیم

    یین یون لی نویسنده‌ای چینی- آمریکایی است که بیشتر داستان‌هایش به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند. از او تاکنون مجموعه‌های داستان کوتاه، رمان و خاطرات منتشر شده که شهرت و جوایز بسیاری نیز برایش به همراه داشته‌اند.

  • سرگذشت عشق گم شده

    مکثی بر داستان آفرینش در مرصادالعباد

    سرگذشت عشق گم شده

    شاید پیش پرداختن به قصه عشق و آفرینش از منظر نجم‌الدین رازی لازم باشد خلاصه‌ای پیرامون زندگی شیخ و اتفاقات بزرگ دوره او را مرور کنیم و منشأ تأثیرات بر هنرمند و روایت او را از شرایط زیستی‌اش بدانیم. در داستان ذکرشده نویسنده سعی دارد نگاهی نو به یک داستان تکراری ارائه ‌دهد.