دلالانی که سلامتی را معامله می‌کنند

سرمایه‌های مادی و اجتماعی زیادی به دنبال فعالیت چراغ خاموش شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای که سلامت مردم را نشانه رفته‌اند در کوچه پس کوچه‌های شهرهای کشور هدر می‌رود و این در حالی است که هیچ نهادی مسئولیت نظارت بر این شرکت‌ها را عهده‌دار نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "به زور و اصرار دو تن از دوستانم وارد شرکت هرمی شدم که حتی اسمش را قبل از ورود نمی‌دانستم، در مرحله اول از من ۱۰۰ هزار تومان برای ثبت‌نام و حضور در دوره‌های آموزشی دریافت کردند، دوره‌های آموزشی که بیشتر به تبلیغ شرکت  و درآمدهای بالای سرشاخه‌ها ختم می‌شد.

پس از گذران دوره آموزشی خرید ۵۰۰ هزار تومان جنس از شرکت را دروازه ورود به چرخه کارکنان آن اعلام کردند، اجناسی که بعدها متوجه شدم خیلی گران‌تر از بازار خارج از شرکت به من فروخته‌اند و در نهایت نیمی از آن را از سر اجبار خودم مصرف کردم و نیمی دیگر را با هزار ترفند به دوست و آشنا فروختم.

برای فاز دوم هم باید خودم خرید می‌کردم تا بتوانم کار خود را در شرکت ادامه دهم، پس از شش ماه فعالیت با سه میلیون تومان خرید تنها ۶۰۰ هزار تومان نصیبم شد این در حالی بود که ما مجبور بودیم جنسی که ۲۰ هزار تومان خرید می‌کنیم را ۴۰ هزار تومان به مشتری بفروشیم و اغلب کسی زیر بار هزینه‌های بالای اجناس نمی‌رفت و این  اجناس روی دست اغلب زیرشاخه‌ها می‌ماند و این در حالی بود که سرشاخه‌ها سود زیادی را از خرید زیرشاخه‌هایشان می‌بردند."

" نخستین ابزار کارکنان شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای درآمد بالای کارکنان آن و بازنشستگی پس از پنج سال فعالیت است که ذهن هر شنونده‌ای را درگیر و اکثر افراد را مشتاق برای حضور در این شرکت می‌کند، وعده درآمد ۵.۵ میلیون تومان کمتر از هفت ماه کار کردن مرا هم به وجد آورد، به شرکت رفتم اما خانم‌هایی را آنجا می دیدم که زندگی، شوهر و فرزند و خانه خود را رها کرده و در این محیط از صبح تا شب وقت می‌گذراند."

شاید به جرات بتونم بگم که تو این شش ماه حداقل سه زن و شوهر که یکی از آنها در شرکت کار می کرد با هم دعواهای شدیدی پیدا کردند و یک مورد هم به طلاق توافقی انجامید، دختران و پسران زیادی هم بودند که سوای روابطی که در این شرکت‌ها ایجاد می‌شد، تمام وقت و انرژی خود را از صبح تا پاسی از شب در شعب این شرکت می‌گذارنند."

این بخشی از اظهارات محسن، به قول خودش قربانی یکی از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای است که پول و حدود شش ماه زمان خودش را بدون هیچ سودی در این شرکت هرمی هزینه کرده است.

استفاده از نام پزشکان معروف برای فروش محصول!

گپ و گفتی با کارشناس یکی از این شرکت‌های هرمی گفته‌های محسن را برای ما نیز اثبات می‌کند: "من اینجا هستم تا پلن تجاری شرکت را برای شما توضیح بدهم، همه مشاغل امروزه با پیشرفت تکنولوژی تغییر ماهیت داده‌اند، مثل ارتباطات که قبلا از طریق پست بوده و الان با یک دکمه می‌توانی با آن طرف دنیا ارتباط برقرار کنی، همین طور بازارهای فروش سنتی که الان جای خود را به فروش‌های اینترنتی و "نت‌ورک"(بازاریابی شبکه‌ای) داده‌اند، شرکت ما یکی از پر افتخارترین شرکت‌های نت‌ورک است که افتخارات زیادی در تولید محصولات سلامت محورداشته و با انجمن دیابت و MS ایران همکاری داشته است."

او اضافه می‌کند: "در شرکت ما سود خوبی به دست خواهی آورد، به شرط آنکه با تمام توانت برای فروش محصولات تلاش کنی و باید توجه کنی که بیشترین تمرکز گروه ما در این شرکت بر روی محصولات سلامت محور است، چرا که مردم به سمت طب سنتی و قارچ گانودرما گرایش پیدا کرده‌اند و به راحتی می‌شود آن‌ها را قانع کرد که این قارچ درمانگر جادویی است و بعد از فروش باید بتوانی روند خرید توسط مشتری را حفظ کنی و مثل قارچ رشد کنی، یعنی سریع و زیاد! برخی از این محصولات مثل قهوه حاوی قارچ گانودرما که حدود ۳۵ بیماری را درمان می‌کند، دمنوش‌های لاغری مشتق شده از قارچ گانودرما ... است."

این خانم کارشناس با چرب زبانی از همکاری با یکی از بانک های خصوصی برای واریز پورسانت‌ها حرف می‌زند و می‌گوید: " سود فعالیت هر کس از طریق سامانه بانکی کشور به حسابش واریز می‌شود و شخص در واریز سود و پورسانت دخالت ندارد، همکاری دکتر...(اسم یکی از پزشکان مطرح اصفهان) در بحث تغذیه و دکتر ...(اسم یکی از پزشکان مطرح اصفهان) در بحث MS صحه می‌گذارد بر اثربخش بودن ۱۰۰ درصد قارچ گانودرما و محصولات مشتق آن، چراکه مورد تایید بودن برای مردم بسیار مهم است و برگزاری دوره‌های آموزشی برای همکاری با دکتر کلاهدوزان با عنوان سفیران سلامت، باعث می‌شود راحت‌تر بتوانی در زمینه فروش مشغول شوی، اینگونه که دکتر برای لاغری، درمان کبد چرب، دیابت و صدها مورد دیگر نسخه قارچ گانودرما را می‌پیچد و شما را به عنوان فرد مورد اعتماد برای خرید این قارچ به بیمار معرفی می‌کند یا خودت به دکتر بیمار معرفی می‌کنی و به ازای معرفی هر نفر مبلغی را دریافت خواهی کرد."

مسئولین این شرکت با ارائه برخی استانداردها مثل "سیب سلامت" که نشانی فقط برای تایید سلامت اقلام خوارکی و نه دارویی است، اعتماد مشتریان و افراد بی‌اطلاع برای همکاری را جلب می‌کنند، آن‌ها طوری از درآمدهای کلان صحبت می‌کنند که در شرایط اقتصادی فعلی هر کسی تحریک می‌شود تا حداقل برای یک بار فعالیت در این شرکت را تجربه کند، اما اکثر افراد با مشکل روبه رو می‌شوند و نه تنها درآمدی نخواهند داشت بلکه ضرر هم می‌کنند.

استفاده از اسم سامانه بانکی کشور، همکاری با کمپین فشار خون و برخی پزشکان معروف کشور و استان باعث شده تا افرادی که به دنبال کار پر درآمد و مطمئمن هستند، به راحتی به شرکت‌های نت‌ورکی که زیاد هم قابل قبول نیستند، اعتماد کنند و مشغول کار شوند، اما نه تنها مشکلی از آن‌ها حل نخواهد شد، بلکه مشکلات بزرگتری برایشان پیش می‌آید.

توزیع کننده گانودرما مجوز درمانی ندارد

مرجان هادیان زرکش، مدیر نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی اصفهان در ارتباط با صحت تاثیرگذاری و تایید داشتن مجوز سازمان غذا و دارو برای قارچ گانودرما و محصولات مشتق آن به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شرکت هرمی توزیع کننده قارچ گانودرما مجوز فعالیت و تبلیغ در حوزه درمان را ندارد و تنها مجوز فروش شش محصول غذایی را از دانشگاه علوم پزشکی شیراز دریافت کرده است.

او تاکید می‌کند: این شرکت اجازه ندارد که هیچ تبلیغ درمانی نه در شبکه‌ها و نه حتی بر روی برچسب خود محصول را داشته باشد و اگر اینطور بشود، سازمان غذا و دارو حتما برخورد خواهد کرد.

مدیر نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی اصفهان ادامه می‌دهد: گانودرما صرفا یک محصول غذایی است و خواص دارویی آن اثبات نشده است، از این رو استفاده از عنوان پزشکان نیز یک ایراد است که مورد تایید سازمان نیست.

وی در خصوص نظارت بر این شرکت‌ها می‌گوید: در خصوص اعلام شکایت این موضوع را رسیدگی خواهیم کرد.

مصرف گانودرما را توصیه نمی‌کنم

همچنین رضا غیاثوند، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه تغذیه ارتیاط تنگاتنگی با سلامتی و حتی بهبودی بیماری‌ها دارد، اظهار می‌کند: صدها سال پیش الگوی بیماری‌ها، بیماری‌های واگیر و عفونی بوده است، اما اکنون بیشتر درگیر بیماری‌های مزمن مانند فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی، کبد چرب، دیابت و حتی سرطان‌ها هستیم و سبک زندگی تعیین‌کننده بیماری‌ها، بخصوص بیماری‌های غیرواگیر است و افراد سود جو نیز هر روز با یک نوع محصول به اسم طب سنتی و راهکارهای غیرعلمی مردم را فریب می‌دهند.

او ادامه می‌دهد: وضعیت تغذیه یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های سبک زندگی است که ارتباط مستقیمی با بیماریهای مزمن دارد،با افزایش وزن فرد دچاربیماری‌های گوناگون می‌شود، در جامعه امروزی به علت زندگی ماشینی و استرس شهرنشینی بیشتر افراد چاق هستند و افراد چاق و بیمار هم به دنبال فرآیندی سریع هستند تا به سلامتی و تناسب اندام دست پیدا کنند، پس به جای روند درست برای به دست آوردن سلامتی که همان کم خوردن، درست خوردن، مفید خوردن و فعالیت بدنی کافی است، به سراغ قرص‌ها و محصولات تبلیغاتی برای لاغری می‌گردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی تصریح می‌کند: قارچ گانودرما به عنوان محصولی برای سلامتی مورد تایید من به عنوان یک پزشک تغذیه نیست و شاید طبق مقالاتی که مطالعه کردم تا حدودی موثر باشد، اما صرف انجام چند پژوهش نمی‌توان درباره سودمند و یا مضر بودن یک محصول و یا فرآورده اظهار نظر کرد، چرا که باید آزمایش‌های متفاوتی انجام شود و نتایج همه آزمایش‌ها یکدیگر را تایید کنند تا بشود گفت آن محصول یا فرآورده تاثیرگذار است.

او با اشاره به اینکه ماده خوراکی اعجازآمیزی  وجود ندارد که بتواند ادعا کند، اکثر بیماری‌ها از جمله انواع سرطان‌ها، فشارچشم، دیابت، کبد چرب و ... را درمان کند، اضافه می‌کند: درباره قارچ گانودرما باید توجه کنیم که بیشتر جنبه تبلیغات، فروش و بیزینس مطرح است تا بحث علم و درمان بیماری مردم! فروشندگان قارچ گانودرما نه تنها درمان بیماری‌های مزمن بلکه درمان بیمارهای غیرمزمن را نیز به این قارچ نسبت می‌دهند.

غیاثوند با تاکید اینکه مصرف این قارچ را هرگز و  به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم، می‌افزاید: تا به حال حداقل صد بار از طرف فروشندگان قارچ گانودرما به من پیشنهاد شده است تا با آن‌ها برای فروش همکاری کنم، اما من با مخالفت بسیار پیشنهادشان را رد کرده‌ام و توصیه می‌کنم، سبک زندگیمان را عوض کنیم نه اینکه از محصولات عوضی استفاده کنیم.

گول شیادان اقتصادی را نخورید

همچنین وحید شایگان‌نژاد، متخصص داخلی مغز و اعصاب و رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بیماری MS  یک بیماری خود ایمنی با عوامل زمینه‌ساز متعددی است و ازحدود ۲۵ سال پیش داروهایی که روی سیر بالینی این بیماری موثر بود، کشف شد و قبل از آن فقط داروهای کرتون‌دار به بیمار داده می‌شد، در این چهار سال اخیر داروهای بسیاری برای درمانMS کشف شده است، اما هنوز داروی موثری برای بیمارانی که فلج هستند، ناتوانی کامل دارند و روی ویلچر می‌نشینند،کشف نشده است.

او اضافه می‌کند: بیماری MS بیماری است که بیشتر طیف جوان را درگیر می‌کند و همین موضوع سبب شده تا باعث سوء استفاده برخی بشود، عوارض این بیماری دیر مشخص می‌شود و مثل دیابت و یا سایر بیماری‌ها نیست که عوارض مصرف نکردن دارو سریع مشخص شود و بیشتر باعث شده تا افراد سودجو با تجویزمواردی مانند قارچ گانودرما بیماران را گول بزنند و آن‌ها را از مسیر درست درمان دور کنند.

متخصص داخلی مغز و اعصاب و رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب استان اصفهان ادامه می‌دهد: برای تایید اثر بخشی یک دارو یا فرآورده شیمیایی و گیاهی باید یک سری شواهد بالینی قوی طی انجام آزمایش‌های گوناگون به دست بیاید تا بتوانیم به این نتیجه برسیم که عوارض و یا اثربخشی آن محصول قطعی است، متاسفانه در این چند وقت اخیر بورس شده که قارچ گانودرما برای بسیاری از بیماری‌ها مانند پارکینسون، سکته مغزی، فشار خون، سرطان ریه، MS و بسیاری از موارد دیگر موثر است، تعجب من از این است که چرا مردم اینقدر خوش باور هستند و به راحتی گول می‌خورند.

او با اشاره به اینکه شاید قارچ گانودرما یک اثر موقت و انرژی‌بخشی نسبی داشته باشد، اما هیچ شواهد بالینی برای اثربخشی این قارچ  بر روی بیماری MS وجود ندارد، اظهار کرد: فروشندگان این قارچ مدعی هستند که گانودرما اعجاب انگیز است و این فقط و فقط یک شعار است، هیچ شواهد بالینی و قطعی  وجود ندارد که بگوید گانودرما درمان اصلی  MSو یا حتی صرع است و حتی ممکن است مصرف آن باعث افت فشار، خونریزی معده و عوارض دیگری شود.

شایگان‌نژاد تصریح می‌کند: مصرف گانودرما بیش از شش هفته عوارضی مثل خون ریزی معده، تداخل آنزیم‌های کبدی و ایجاد آلرژی دارد، اینکه این قارچ روی چندین بیماری اثرگذار باشد، بیشتر تبلیغ است تا اینکه جنبه علمی و حتی درمانی داشته باشد، همچنین انجمن MS ایران هم بیانیه‌ای داده است بر این مبنا که ین موارد فقط یک شیادی اقتصادی است.  

پلیس فتا فعالیت شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای را تایید نمی‌کند

همچنین جواد درستکار، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی استان اصفهان که بر این باور است شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای اغلب از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت می‌کننند و پلیس فتا در این خصوص مجوزی صادر نمی‌کند، اظهار می‌کند: شهروندان باید توجه داشته باشند که با حضور در این شرکت‌ها نه تنها سرمایه هر چند اندک خود را از دست داده بلکه روند فعالیت این شرکت منجر به تنبل شدن جوانان و تضعیف نیروی جوانی در جامعه خواهد شد.

او اضافه می‌کند: در خصوص فعالیت این شرکت‌های هرمی که در واقع می‌توان گفت نوع دیگری از گلدکوئیست است تاکنون شکایاتی شده که در دست بررسی است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی نیروی انتظامی استان اصفهان تاکید می‌کند: خانواده‌ها باید  نسبت به رفتار فرزندانشان در خصوص حضور در این نوع شرکت‌ها و فضاهایی که هیچ تعریفی ندارد نظارت لازم را داشته باشند.

او ادامه می‌دهد: همه شرکت‌های شبکه‌ای بازاریابی در خانه‌هایی بدون نام و نشان فعالیت می‌کنند و این در حالی است که جوانان زیادی را درگیر خود کرده و اصرار بر ماندن آنها در این فضا دارند.

گزارش از: فهیمه نظری – خبرنگار سرویس جامعه ایمنا

کد خبر 382488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.