قهرمانی معجزه‌آسا ورشتاپن

نهمین مرحله رقابت‌های فرمول یک در اتریش با قهرمانی ورشتاپن در رقابتی نفس‌گیر به پایان رسید، لکرک و بوتاس نیز دوم و سوم شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم‌های فرمول یک برای برگزاری نهمین مرحله فرمول یک، این هفته به اتریش آمدند تا در "اسپیلبرگ" پیست خانگی تیم ردبول به رقابت بپردازند. مسابقات این هفته همچنان تحت تاثیر رقابت و حاشیه‌های پایان ناپذیر بین فراری و مرسدس بود، اعتراض بسیاری از تیم‌ها به تایرهای پیرلی باعث شد تا جلسه‌ای در این باره تشکیل شود. در این بین بزرگترین حامی تایرهای پیرلی یعنی مرسدس با قانع کردن چند تیم اجازه تغییر در لاستیک‌ها را نداد تا فراری بیش از پیش به مرسدس و فدراسیون جهانی اعتراض کند.

تمرین‌های سه گانه مسابقه به آرامی دنبال شد و مثل همیشه با برتری فراری‌ها و مردسدس‌ها ادامه ‌دار بود. در تمرین اول لوییز همیلتون بالاتر از سباستین فتل در جایگاه اول قرار گرفت، اما در تمرین‌های بعد چالز لکرک دیگر راننده فراری حاکم پیست بود و در دو تمرین متوالی بهترین زمان را ثبت کرد.

تعیین خط اتریش اما پرحاشیه ترین و پراتفاق ‌ترین تعیین خط فصل بود. در روز شنبه و در تعیین خط چالز لکرک برای اولین بار توانست بهترین زمان را ثبت و پول پوزیشن را کسب کند. اما همیلتون که زمان دوم را ثبت کرده بود به دلیل سد کردن راه کیمی رایکونن سه رده پنالتی دریافت کرد و مسابقه از چهارم آغاز کرد. مکس ورشتاپن و والتری بوتاس نیز از حایکاه دوم و سوم استارت زدند. فتل نیز تعیین خط خوبی را نداشت و جایگاهی بهتر از نهمی نتوانست کسب کند.

سرانجام راس ساعت ۱۷:۴۰ روز یکشنبه (نهم تیرماه) ۲۰ خودرو فرمول یک بر روی خط استارت قرار گرفتند و مسابقه اتریش آغاز شد. در استارت مسابقه ورشتاپن با شروعی فاجعه آمیز از رده دوم به رده هفتم سقوط کرد تا هوادارن بی‌شمار نارنجی پوش این راننده هلندی از قهرمانی او در پیست خانگی ردبول ناامید شوند.

برخلاف ورشتاپن، فتل استارت بسیار خوبی داشت و در همان دورهای ابتدایی از رده نهم به جایگاه چهارم رسید و به تعقیب سه راننده برتر یعنی لکرک، همیلتون و بوتاس پرداخت. ورشتاپن نیز پس از استارت بدی که داشت آرام آرام خود را به نفرات جلو نزدیک کرد و در رده پنجم قرار گرفت.

نوریس نیز توانست جایگاه خود را از رایکوننی که زمان استارت از او عبور کرده بود پس گیرد و در رده ششم دور بزند. در دور ۲۲ مسابقه و در حالی که بوتاس و فتل برای تعویض لاستیک به کاراژ رفته بودند، آماده نبودن تایرهای فتل باعث تا راننده آلمانی فراری زمان زیادی از دست بدهد. پس از این دو لکرک نیز به پیت رفت و لاستیک‌های خود را عوض کرد، اما همیلتون و ورشتاپن به دور زدن با تایرهای قدیمی ادامه دادند.

پس از اینکه همیلتون برای تعویض تیرهای به پیت رفت، به دلیل آسیب دیدگی تیم تصمیم گرفت تا بال جلوی او را نیز تعویض کند. این تعویض قطعه حدود ۱۱ ثانیه از راننده مرسدس زمان گرفت و باعث تا پشت سر فتل و ورشتاپن به پیست برگردد. پس از این اتفاق همیلتون زمان زیادی از دست داد و نتوانست فاصله خود با خودرو جلویی را کاهش دهد.

دور ۵۰ نفس‌گیر ترین لحظه مسابقه رغم خورد، ورشتاپن فاصله چند ثانیه‌ای با فتل را به زیر یک ثانیه رساند و پس از چند دور که فتل دفاع کرد، در نهایت ورشتاپن با سبقتی زیبا رده سوم را از فتل گرفت. پس از این سبقت، اما فراری با آوردن دوباره فتل به گاراژ تعویض دوباره تایرهای راننده آلمانی همه را شوکه کرد. این پیت استاپ اضافه باعث شد تا همیلتون از فتل عبور کند.

پرواز ورشتاپن بر فراز اتریش ادامه داشت، پس از سبقت از فتل این بار نوبت بوتاس بود تا جایگاه دومی خود را تقدیم راننده هلندی ردبول کند. تنها شش دور پس از اینکه ورشتاپن رده سوم را از فتل گرفت، فاصله سه ثانیه‌ای با بوتاس را نیز جبران کرد با سبقتی زیبا سراغ لکرک در جایگاه اول رفت.

ورشتاپن تنها ۱۰ دور فرصت نیاز داشت تا به زیر یک ثانیه‌ای لکرک برسد، راننده ردبول که استارت فاجعه آمیزی داشت اکنون برای رده اولی می‌جنگد. تنها دو دور مانده به پایان مسابقه ورشتاپن معجزه را تکمیل کرد و با سبقتی نفس‌گیر از لکرک عبور کرد و اجازه نداد راننده فراری اولین قهرمانی خود در فرمول یک را تجربه کرد. در همین دور فتل نیز از همیلتون عبور کرد و به جایگاه چهارم رسید.

"معجزه" شاید تنها کلمه و توصیف درست برای مسابقه فوق العاده مکس ورشتاپن باشد، راننده‌ای که در پیست خانگی تیم خود یعنی ردبول و در مقابل چشم هزاران هوادار خود، غیرممکن را ممکن کرد و پس از استارتی که او را تا رده هفتم برد توانست قهرمان مرحله نهم مسابقات شود.

لکرک با خودرو فراری نیز بهترین نتیجه خود در تاریخ فرمول یک را با قرار گرفتن در رده دوم کسب کرد، بوتاس نیز سوم شد تا پس از چند مرحله، مسابقه را بهتر از هم‌تیمی خود تمام کند. فتل نیز با سبقتی حیثیتی از همیلتون چهارم شد تا همیلتون که از رده چهارم آغاز کرده بود در نهایت پنجم شود. لندو نوریس راننده جوان تیم مکلارن نیز مسابقه بسیار خوبی را پشت سر گذاشت و توانست بالاتر از گسلی، ساینز و رایکونن ششم شود.

کد خبر 380888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.