پیروزی جنجالی با رای عجیب داوران

اشتباه فتل که منجر به جریمه پنج ثانیه‌ای او از سوی داوران شد، قهرمانی را تقدیم به همیلتون کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیست مونترئال کانادا میزبان مرحله هفتم این فصل از رقابت‌های فرمول یک بود. این پیست به نام اسطوره اتومبیل‌رانی کانادایی‌ها یعنی "ژیل ویلنوو" است و چهار کیلومتر و ۴۰۰ متر اندازه آن است، اولین بار در سال ۱۹۷۸ میزبان مسابقات‌ بوده است. شهرت این پیست به خاطر "دیوار قهرمانان" است، دیواری که در پیج ۱۲ قرار گرفته و قهرمانان بسیاری از جمله "خوان پابلومونتایا"، "چنسن باتن"، "نیکو رزبرگ" و "سباستین فتل" با آن برخورد کرده‌اند.

کانادا همواره برای رانندگان فراری خوش یمن بوده است، این روند امسال و در تمرینات ادامه داشت.تمریناتی که در روزهای جمعه و شنبه برگزار شد با برتری نسبی فراری‌ها به پایان رسید. قرار گرفتن "چالز لکرک" و سباستین فتل در جایگاه اول و دوم در دو تمرین نوید یک تعیین خط موفق را می‌داد.

طبق پیش بینی‌ها فتل بهترین زمان را ثبت کرد و جلوتر از رقیب اصلی خود یعنی "لوییز همیلتون" در جایگاه اول ایستاد. همچنین لکرک توانست با ثبت زمان خوب، پشت سر این دو راننده استارت بزند. "دنیل ریکیادو"  برای اولین بار در طول فصل توانست در خط دوم و جایگاه چهارم استارت بزند. اما تعیین خط برای "والتری بوتاس" و "مکس ورشتاپن" جالب نبود، بوتاس با زمان نه‌چندان خوب خود در جایگاه ششم قرار گرفت و ورشتاپن نیز با بدشانسی از جایگاه یازدهم استارت زد.

رأس ساعت ۲۲:۴۰ روز یکشنبه به وقت ایران مسابقه کانادا آغاز شد. مسابقه استارت آرامی داشت و غیر از سبقت نیکو هالکنبرگ از والتری بوتاس اتفاق خاص دیگری در دورهای نخست نیافتاد، اما هرچه از مسابقه سپری شد، ورشتاپن با سبقت‌های خود به رده‌های بالا آمد.

دور نهم مسابقه اتفاق مهمی افتاد و آن از جا کنده شدن سیستم تعلیق خودرو مکلارن "لندو نوریس" و خروج این راننده از مسابقه بود. چند دور بعد ورشتاپن بالاخره به بوتاس که در رده پنجم قرار داشت، رسید و آماده سبقت از او شد، نظر نمی‌رسید راننده مرسدس روز سریعی را پشت سر بگذارد، اما ورشتاپن به ماشین ردبول راه نداد و جایگاه خود را حفظ کرد.

در دورهای بعدی راننده‌ها به پیت( جایگاهی که خودروها برای تعویض لاستیک یا نقص فنی به آن مراجعه می‌کنند) رفتند و لاستیک‌های خود را عوض کردند. پس از پیت استاپ با اشتباه دوباره فراری‌ها در انتخاب استراتژی، لکرک پشت سر ورشتاپن و در رده چهارم از گاراژ خارج شد، اما پیت استاپ مجدد ورشتاپن، رتبه سوم را به لکرک برگرداند. بوتاس نیز خود را به ریکیاردو رساند و با حمله‌های متوالی قصد سبقت از ریکیاردو را داشت، اما مقاومت رنو کار را برای او سخت کرد. در نهایت بوتاس توانست با سبقتی زیبا ریکیاردو را به زانو درآورد.

در دور چهل مسابقه بود که همیلتون خود را به زیر یک ثانیه‌ای فتل رساند و موجب غافلگیری گاراژ فراری و سکوهای مونترئال شد. این کش و قوس بین فتل و همیلتون ادامه داشت. در دور ۴۸ ناگهان فتل از پیست خارج شد و همیلتون به او رسید، اما ورود ناگهانی فتل به پیست راه همیلتون را به رده اول سد کرد. این اتفاق تحت بررسی توسط ناظران قرار گرفت و باعث جریمه پنج ثانیه‌ای برای فتل شد.

فتل که پس از اعلام رای داوران اعتراضات زیادی کرد، برای افزایش فاصله دو ثانیه‌ای با همیلتون ۱۰ دور فرصت داشت. اما در این چند دور این همیلتون بود که بهتر دور زد و حتی فاصله خود را با فتل کاهش داد و بار دیگر به زیر یک ثانیه‌ای فتل رسید!

لوییز همیلتون در نهایت بدون سبقت و انجام کار خاصی توانست قهرمان مسابقه کانادا در مرحله هفتم فرمول یک باشد، فتل و فراری بهترین فرصت را برای پیروزی با یک اشتباه از دست داد. چالز لکرک با انتخاب یک برنامه مناسب می‌توانست پیروز میدان شود اما از استراتزی قبلی خود استفاده کرد و سوم شد. والتری بوتاس، مکس ورشتاپن، دنیل ریکیاردو، نیکو هالکنبرگ، پیر گسلی، لنس استرول و دنیل کویات نیز در بین ۱۰ راننده برتر قرار گرفتند.

کد خبر 378640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.