غذاي چرب

مصرف غذاهای چرب و دیرهضم در وعده افطار ی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای دستگاه گوارش به همراه دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از مهم‌ترین اصولی که در زمان روزه‌داری باید رعایت شود پرهیز از مصرف غذاهای چرب و پرحجم است چرا که این غذاها با ایجاد اختلال در کار معده و روده‌ها، منجر به سوءهاضمه و نفخ شکم می‌شود و در درازمدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای دستگاه گوارش به همراه خواهد داشت.

به روزه‌داران توصیه می‌شود که افطار خود را با یک لیوان شیر، آب و یا چای کمرنگ آغاز کنند؛ مصرف نوشیدنی‌های سرد در وعده افطاری باعث تحریک عصب‌های معده می‌شود و عوارض گوارشی ایجاد می‌کند. بهتر است مواد قندی نظیر خرما، کشمش، عسل، توت خشک و حتی نبات را که سرعت جذب بالایی دارند در وعده افطار مصرف کرد. 

پس از گذشت یک ساعت از خوردن افطار سبک مانند چند لقمه نان و پنیر، فرنی، سوپ یا آش، معده آماده پذیرش غذای اصلی است و افراد می‌توانند شام خود را میل کنند. این وعده غذایی باید از میان مواد پروتئینی کم چرب همچون سینه مرغ و ماهی به همراه سبزیجات آب‌پز، سالاد و غذاهای سبک و فیبردار انتخاب شود.

برای داشتن خواب آرام‌، پیشگیری از کم آبی بدن، کمک به هضم غذا و آمادگی بهتر معده برای دریافت سحری، پیشنهاد می‌شود افراد دو تا سه ساعت پس از صرف شام، چند واحد میوه و سبزیجات میل کنند.  باید توجه داشت که مصرف غذاهای چرب و دیرهضم در وعده افطار و شام، سبب بی‌اشتهایی در وعده سحری می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =