فاطمه راکعی

زنان همان قشری که در آمارها آنها را نیمی از جمعیت کشور می‌دانند و بی‌اغراق بار بسیاری از مشکلات جامعه بر دوش آنهاست، اما همچنان در عرصه‌های اقتصادی و مدیریتی گمنام هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سالهاست که زنان توانمندی خود را به منصه ظهور رسانده اند اما هنوز جامعه مردسالار نمی‌تواند به راحتی تاثیرات شگرف آنها را بر اقتصاد، فرهنگ، سیاست و خانواده بپذیرد.

هیچ چیز نمی‌تواند این واقعیت را کمرنگ کند که زنان ۵۰ درصد نیروی کار جامعه هستند و علاوه بر نقش تربیتی در خانواده، تلاش‌های آنان به تربیت جامعه منجر می‌شود و آنقدر قابلیت‌ها و پتانسیل های این قشر بالاست که ردپای آنها در دانشگاه‌، مشاغل فنی و مهندسی، صنعتی، مشاغل خانگی، کشاورزی، دامپروری ، صنایع دستی و بسیاری عرصه‌های دیگر کاملا مشهود است.

از این رو به منظور بررسی نقش زنان در رونق تولید، گفت‌وگویی کوتاه را با فاطمه راکعی، مشاور امور بانوان شهرداری تهران و دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

نگاه شما به فعالیت‌های اقتصادی بانوان چگونه است؟

طی سال‌های گذشته از نزدیک با موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار آشنا شدم، تلاش‌های این دسته از زنان که در دوره‌های توانمندسازی شرکت کرده بودند، بسیار چشمگیر بود و حاصل این تلاش‌ها دو بار در سال در نمایشگاه دستاوردهای زنان در پارک گفت‌وگوی تهران به نمایش گذاشته می‌شود و این زنان بر اثر برگزاری دوره‌های توانمندسازی که توسط شهرداری تهران برگزار می‌شود به حدی از پیشرفت در تولید محصولات رسیده‌اند که توانمندی لازم را در حوزه‌های تولید البسه و پوشاک، کیف و کفش چرم و لوازم اتاق خواب و صنایع دستی گوناگون به دست آورده‌اند، تا حدی که تولیدات عرضه شده آنها به حد برند رسیده و تولیدکنندگان مطرح کشور در عرصه پوشاک از این دسته زنان تولیدکننده حمایت کردند، آنان را به کار گرفتند و امروز تعداد زیادی از این زنان وارد بازار کار شدند و خودشان به تولیدکنندگان مطرحی تبدیل شدند و این امر را ثابت کردند که زنان هم می‌توانند با اندک آموزش و توجهی، تولیدات ارزشمندی داشته باشند که نه تنها با دیگر تولیدات برابری کند که حتی از لحاظ کیفیت و قیمت بالاتر از آنها هم قرار بگیرد.

تا چه حد اقدامات زنان در خوداشتغالی به رونق اقتصادی منجر می‌شود؟

در شهرداری تهران با داشتن چنین چشم‌اندازی از تلاش زنان، این موضوع را به همه زنانی که نیاز به کار داشتند اعم از زنان سرپرست خانوار، بازنشسته، زنان معلول، زنان دارای بیماری‌های خاص و دختران فارغ‌التحصیل و جویای کار گسترش دادیم و به نظر می‌رسد که با استفاده از توان کاری و پتانسیلی که زنان در همه زمینه‌ها از جمله اقتصاد و تولید دارند می‌توانند به عنوان نیمی از نیروی انسانی کشور در این عرصه به فرآیند توسعه اقتصادی کمک بسیاری داشته باشند، همچنین در سطح ملی جلساتی با مشاوران بانوان شهرداران کشور داشتیم تا با یک مشارکت ملی بتوانیم در تولید البسه و پوشاک بانوان از طرح‌ها و سوزن‌دوزی‌های سنتی استان‌ها اعم از زنان بلوچستان، کردستان و شمال کشور بهره‌مند شویم و با به کارگیری دوخت‌های سنتی آنها بتوانیم البسه مناسبی تولید کنیم که این نوع لباس‌ها با دست‌دوزی زنان، مخاطبان خاص خود را دارد و حتی با این کار می‌توانیم برای زنان جهان اسلام و منطقه، پوشاک مناسبی تولید کنیم و به این تولیدات وجهه بین‌المللی و ملی بدهیم و به اقتصادمان کمک کنیم، همچنین با ایجاد شهر هوشمند می‌توانیم برای عرضه بهتر و سریعتر و بازاریابی کالاها فعالیت کنیم.

از نظر شما زنان ایرانی به جایگاه واقعی خود در عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی دست یافته‌اند؟

امروزه در فرآیند توسعه پایدار جهانی نیروی انسانی بالاتر از تکنولوژی و صنعت قرار می‌گیرد و زنان نیمی از جمعیت پویا و فعال کشورها را تشکیل می‌دهند و به خصوص در ایران زنان به جایگاه ارزشمند خودشان در نظام اسلام پی برده، همچنین جایگاه والایی در قانون اساسی دارند.

با تلاش‌هایی که در طول ۴۰ سال انقلاب انجام داده‌اند همواره نشان دادند که نه تنها در تحصیل می‌توانند موفق باشند بلکه توانسته‌اند از مردان پیشی بگیرند و در هر عرصه‌ای که فرصتی پیش آمده درخشیدند، در المپیادهای علمی، فرهنگی، ورزشی توانستند مدال‌های جهانی برای کشورمان کسب کنند و این در شرایطی بوده که در داخل متاسفانه تفکراتی وجود دارد که هنوز زن را برای منزل و در خدمت زندگی خانگی می‌داند و اینها با همه وجود سعی دارند که زنان را به خانه برگردانند، اما همانطور که همه می‌دانند این حرکت چون با خودآگاهی و هوشیاری صورت می‌گیرد و با وجود جایگاه تعریف شده قانونی در اسلام برای زنان، به هیچ‌وجه این وضعیت بازگشت‌پذیر نیست.

زنان تا چه حد در فعالیت‌های تولیدی می‌توانند تولیداتی متفاوت از تولیدات مردان داشته باشند؟

خلاقیت، نوآوری و تلاش زنان در عرصه‌های اقتصادی همچون دیگر عرصه‌ها بر کسی پوشیده نیست وقتی نیمی از نیروی پیشرو و خلاق جامعه سال‌ها بیرون از حرکت و تلاش اقتصادی بوده و در چرخه اقتصاد و تولید کشور دیده نشده، وقتی این امکان و فرصت تلاش و فعالیت به او داده شود، در واقع آن نیمه بی‌تحرک به حرکت درمی‌آید و به خواست خدا این پیشرفت سریع خواهد بود.

این امر در نمایشگاه‌های حضور فعال زنان کاملا مشهود است و به قدری رونق این صنایع دستی نمایان است که این تنوع، فراوانی و پایین آمدن قیمت‌ها کاملا قابل لمس است و این تلاش‌ها همگی به رونق اقتصادی و افزایش تولید ملی منجر می‌شود.

 همچنین زنان در تولیدات خود از بهترین پارچه و مواد اولیه و ظریف‌ترین خلاقیت‌ها استفاده می‌کنند و با سلیقه زنانه و برخورداری از ظریف‌دوزی‌هایی که دارند، محصولات تولیدی آنها به حالت برند درآمده و با مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می گیرد تا حدی که اگر مردم بخواهند همان کالا را در خارج نمایشگاه‌ها خریداری کنند باید تا سه برابر قیمت بپردازند و به طور کل هرجا که زنان حضور یافتند بسیار متفاوت‌تر با هزینه کمتر و خلاقیت بیشتر ظاهر شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =