شهرسازی

بنیان‌گذار جامعه مهندسی شهرسازی ایران، اصفهان را سرآمد شهرهای ایران در بخش شهرسازی دانست و گفت: عوامل زیادی در این سرآمدی دخیل بوده‌اند؛ چرا که شهر اصفهان در یک زیست‌بوم ممتاز واقع شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد سعیدنیا صبح امروز (پنج‌شنبه) در مراسم اعلان عمومی شروع فرایند تهیه طرح جامع شهر اصفهان اظهار کرد: مادی‌های این شهر که در بخش‌های مختلف شکل گرفته ریشه در دوران مادها دارد  و بیانگر تاریخ اصفهان است.

وی با بیان این که زیبایی شهر در وجود دشت ها، رودخانه و کوه است، افزود: کسانی که در زمان شاه عباس حداکثر استفاده را از این عناصر طبیعی کرده و اصفهان را به نصف جهان ارتقا دادند را نباید فراموش کرد.

شهری همپای اصفهان در دنیا وجود ندارد

مؤلف کتاب سبز شهرداری‌های کشور با بیان این که شهری همپای اصفهان در دنیا وجود ندارد، گفت: عناصر فرهنگی، معماری ، طبیعی و تعصب شهروندان به وجود این شهر در رشد اصفهان تأثیر گذار بوده به طوری که می‌توان گفت این شهر را شهروندان ساخته‌اند.

سعیدنیا ادامه داد: اهمیت دیگر شهر اصفهان پیشتازی در شهرسازی مدرن است.

وی با بیان این که نخستین طرح بعد از قانون تعریز در سال ۱۳۱۲ تصویب شد و پس از آن طرحی در ایران نداشتیم تا این که کوچس در سال ۱۳۳۷ طرح دیگری تهیه کرد، اظهار کرد: در گذشته طرح ارگانیک مطرح شد، اما متأسفانه مورد توجه قرار نگرفت در حالی که تاریخ شهر را نباید به نگاه تحقیر نگریست.

بنیان‌گذار جامعه مهندسی شهرسازی ایران با تأکید بر این که ناکارآمدی طرح‌ها به دلیل اجرایی نبودن آن‌ها زیاد است، گفت: من حافظ تفکر شهرسازی در کشور هستم و معتقدم باید طرح‌ها را تحلیل کنیم و صرفاً به نقد بسنده نکنیم.

وی افزود: اصفهان نخستین طرح ساختاری کشور را تهیه کرد و شهر و مناطق پیرامون آن را به صورت یک‌جا دید، گفت: شهر پدیده منطقه‌ای است و اگر آن را منطقه‌ای نگاه نکنیم آب و حیات را ندیده‌ایم، جدا کردن شهر از منطقه بزرگترین مشکل طرح‌های شهری بوده است.

سعیدنیا تصریح کرد: به راستی نمی‌دانم داخل جعبه سیاه برنامه جامع شهر اصفهان چیست، اما پیش بینی می‌کنم سنگ بزرگی برداشته‌ایم که باید از عهده آن برآییم.

وی تصریح کرد: مواجه شدن با شهروندان و تداخل ذی‌نفعان و ذی نفوذان یکی از پیچیده‌ترین مسائلی است که پیش روی برنامه‌ریزان شهری قرار می‌گیرد.

بنیان‌گذار جامعه مهندسی شهرسازی ایران شعبه اصفهان افزود: در پاسخ به این که چرا طرح‌های قبلی تحقق پیدا نکرد باید گفت دلیل مهم آن در مدیریت شهری یا  نبود بودجه یا کارشناس است.

بزرگترین انقلاب شهرسازی با مشارکت مردم رخ می‌دهد

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری امروزه برای تأمین منابع درآمدی مجبور به انجام معامله و چانه‌زنی است درحالی که بزرگترین انقلاب شهرسازی وقتی رخ می‌دهد که مردم مشارکت داشته باشند.

سعیدنیا با اشاره به دلایل موفق نبودن طرح‌های شهری گفت: تمام پیشنهادات طرح‌های جامع شهری تنها به شهرداری باز نمی‌گردد بلکه به آموزش و پرورش، وزارت نیرو، راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهایی که در شهرها صاحب زمین هستند، مربوط است.

وی ادامه داد: ۲۸ نهاد در تولید فضای شهری و احداث مؤسسات دخیل هستند که هیچ‌کدام دیگری را قبول ندارند و با یکدیگر هماهنگی ندارند، اما در این مسیر الگوی سیاسی برای هماهنگی دستگاه‌ها و الگوی شهرسازی یکپارچه یا همان حکم‌روایی خوب در شهرها لازم است.

بنیان‌گذار جامعه مهندسی شهرسازی ایران تأکید کرد: اگر نتوانیم مدیریت بخشی را به مدیریت میان بخشی تبدیل کنیم این طرح جامع نیز با شکست مواجه می‌شود.

وزارت راه و شهرسازی ابزار لازم و قانونی برای نظارت بر شهر را ندارد

وی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی ابزار لازم و قانونی برای نظارت بر شهر را ندارد و بسیاری از پرونده‌ها را برای حصول نتیجه به دادگاه ارسال می‌کند، گفت: از طریق دادگاه نمی‌توان این مسائل را نظارت کرد.

سعیدنیا اظهار کرد: براساس قانون، نظام مهندسی ناظر بر ساخت و سازهای شهری است، اما آیا به راستی تا کنون توانسته وظیفه نظارتی خود را به درستی انجام دهد؟ آیا تقلبی در ساخت و ساز و امضافروشی توسط مهندسان ناظر انجام نشده است و همه نظارت‌ها صحیح بوده است؟

وی با بیان این که اقتصاد مستغلاتی شهرها که می‌خواهد تمام اقتصاد را به ساختمان تبدیل کند، نمی‌گذارد سازمان نظام مهندسی نظارت خوبی داشته باشد، افزود: از معتمدان شهر، نمایندگان شوراهای محله، نماینده دانشجویان و سایر اقشار صاحب نظر باید نظرخواهی شود چرا که آخرین جایی که می‌تواند نظارت مؤثر داشته باشد، نظارت مردمی است.

وی تأکید کرد: نهادهای مردمی مسئول هستند چرا که نظام‌نامه و آیین‌نامه دارند، پس برای ارتقای شهر باید به سازمان‌های مردم نهاد تکیه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =