اتوبوس

۲۰ کلانشهر جهان همسو با ایران برای رسیدن به "شهر بدون دوده" متعهد شده اند.

به گزارش ایمنا، برنامه مشارکت جهانی بر روی ناوگان اتوبوسرانی پاک و بدون دوده اقدامی است که با حمایت چند سازمان پیشتاز از جمله گروه رهبری آب و هوای کلانشهرها (C۴۰)، اتحادیه اقلیم و هوای پاک (CCAC)، شورای بین الملی حمل و نقل پاک (ICCT)، برنامه محیط زیستی سازمان ملل متحد و مرکز ماریو مولینا شیلی (Centro Mario Molina Chile) راه اندازی شده است.

ایران نیز همسو با این اقدام از سال ۱۳۹۴ قانونی مبنی بر تولید خودروهای دیزلی یورو ۴ به همراه فیلتر دوده در کشور تصویب کرده است. البته این مصوبه‌ با وجود  تأثیر چشمگیر در کاهش آلایندگی هوا، تاکنون در اجرا موفقیت چندانی نداشته است.

منظور از تکنولوژی کاهش دوده هر نوع تکنولوژی است که حدود مجاز استاندارد اروپایی یورو ۶ و یا استاندار آمریکایی ۲۰۱۰ EPA را رعایت کند. هرگونه موتور دیزلی با فیلتر دوده، موتور گازسوز و یا موتورهای الکتریکی نیز جزء این تکنولوژی محسوب می شود. در کنار این مسأله، استفاده از تکنولوژی های کاهش دوده منجر به کاهش اثرات سوء بر تغییر اقلیم و گرمایش زمین نیز خواهد شد. در این تعهد، شهرها براساس زیر ساخت های موجود در ۳ دسته‌بندی قرار گرفته‌اند:

شهرهای دسته اول: شهرهایی که تا سه سال آینده به سوخت‌های با کیفیت دسترسی خواهند داشت که امکان تحول سریع به استفاده از موتورهای بدون دوده را برایشان میسر می سازد.

شهرهای دسته دوم: شهرهایی که تا سه سال آینده به سوخت های مناسب برای استانداردهای آلایندگی یورو ۴ دسترسی خواهند داشت مانند سوخت دیزلی با محتوای گوگرد کمتر از ppm ۵۰ و متعهد هستند تا سه سال آینده امکان خرید اتوبوسهای جدید با موتور یورو ۳، موتور یورو ۴ و موتور یورو ۵ با فیلتر دوده را فراهم کنند و برای دستیابی به مرحله شهرهای دسته اول و استفاده از تکنولوژی کاهش دوده برنامه زمانبندی هدفمندی تنظیم کنند.

شهرهای دسته سوم: شهرهایی که تا سه سال آینده انتظار نمی رود به وضعیت شهرهای دسته دوم دست یابند مانند شهرهایی با سوخت دیزلی با محتوای گوگرد بیشتر از ppm ۵۰ و متعهد هستند تا سه سال آینده برنامه زمانبندی برای رسیدن به مرحله شهرهای دسته اول را تنظیم کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =